RSS

Data journalistiek

28 Feb

We leven in een informatiemaatschappij en online is er data in overvloed. Het is meer dan ooit tijd om die data ook effectief te gaan gebruiken. Tijd voor de journalist om zich op de data te storten en het volk te informeren.

Data verzamelen, interessante informatie in de data zoeken (en vinden als het even kan), de info visualiseren en er een verhaal rond brengen. Op die manier kan je als journalist ruwe data omtoveren tot media die een meerwaarde bieden voor je publiek. En daar zegt het publiek geen nee tegen.

Naast het leveren van relevante informatie die anders niet gevonden of gepubliceerd zou worden, is er ook een positieve invloed op de werkgelegenheid in de mediasector. Want een journalist kan veel, maar niet alles. Met de steun van een specialist op het gebied data en een grafisch vormgever kan de informatie worden gevonden en visueel aantrekkelijk worden weergegeven.

De journalist kan zijn eigen horizonten verbreden, het publiek wordt breder en beter geïnformeerd en er worden jobs gecreëerd. Niets dan voordelen dus.

©KS

Advertenties
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 28/02/2012 in Data journalistiek

 

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: